Petr Vítek:
Člověk může v práci prosperovat finančně i jako lidská bytost

  • Zkušenosti z neziskovek dokázal využít i v byznysu.
  • Peníze na podnikání získal od Nadace České spořitelny.
  • Patří mezi průkopníky nového přístupu k podnikání v České republice.

Před sedmi lety zaujal čtyři kamarády koncept mezinárodní sítě coworkingových center Impact Hub sdružujících lidi, kteří přistupují k podnikání jinak, než je v Česku běžné. Rozhodli se proto právě takový prostor vybudovat i v Praze. Problém ale bylo získat pro tento nápad kapitál. Konceptu, který dnes kromě Prahy úspěšně funguje také v Brně a Ostravě, tehdy nikdo nevěřil. Jedinou výjimku představovala Nadace České spořitelny, díky níž mohli Jakub Mareš, Zdeněk Rudolský, Petr Baše a Petr Vítek v industriální hale na pražském Smíchově spustit první český Impact Hub. S posledně jmenovaným jsme si povídali o tom, jak složité to bylo a jakou filosofii jejich huby vlastně razí.

Pod pojmem coworking nebo hub si představím prostor osídlený hipstery a technologickými nadšenci, kteří spolu nad sójovým latté vyvíjejí nějakou mobilní appku. Jak to tedy funguje ve skutečnosti?

Naše činnost by se dala zhruba shrnout do tří oblastí. Především poskytujeme lidem zázemí pro podnikání. Pronajímají si u nás pracovní místo, k němu mají k dispozici internet, tiskárny, zasedačky, bar, recepci a podobně. K zázemí ale také neodmyslitelně patří komunita. Všichni naši členové se neustále pohybují mezi lidmi, se kterými mohou spolupracovat, navzájem se inspirovat, podporovat se a dávat si zpětnou vazbu. Bereme to velmi vážně, působí u nás komunitní manažeři, kteří mají právě tyhle věci na starost. Druhou oblastí našich služeb je pořádání akcí. Buď je zajišťujeme sami nebo pronajímáme prostory firmám a lidem zvenčí. Ročně jich v našich třech hubech proběhne zhruba tisíc. Poslední část portfolia našich služeb pak tvoří akcelerační programy. Trvají tři až patnáct měsíců, vedou je zkušení mentoři a experti, kteří pomáhají našim členům posunout jejich byznys na vyšší úroveň. Ročně jimi projde asi sto startupů z řad našich členů i externích firem.

Petr Vítek

 

POKUD CHCETE PROVOZOVAT PODNIK TYPU IMPACT HUBU, MUSÍTE BÝT SCHOPEN KOMUNIKOVAT S OSTATNÍMI A VYTVÁŘET KOLEM SEBE KOMUNITU NÁZOROVĚ SPŘÍZNĚNÝCH LIDÍ. KDYŽ BUDETE NÁSLEDOVAT PETRA VÍTKA S FOTOAPARÁTEM, MEZI NEJČASTĚJŠÍ OBRÁZKY, KTERÉ POŘÍDÍTE BUDE PATŘIT INTERAKCE S LIDMI, KDY S NĚKÝM O NĚČEM ROZPRÁVÍ. 

Petr Toman, fotograf

Odkud ten nápad založit coworkingový prostor přišel?

Bylo to na konferenci, kterou pořádala Erste Bank a přednášel na ní Jonathan Robinson, člověk, který založil první ze sítě Impact Hubů. Mě a kamarády to ohromně zaujalo. Především proto, že myšlenka Impact Hubu se nezaměřuje jen na prostý coworking, ale také na hledání přesahů v podnikání. I díky tomu, že jsme pracovali nebo dobrovolničili pro Amnesty International, Člověka v tísni či jiné neziskovky, věděli jsme, že se s takovýmto směřováním dokážeme ztotožnit a zároveň že si vzájemně můžeme věřit.

OSVÍCENÝ PRONAJÍMATEL A PENÍZE OD SPOŘITELNY NA ROZJEZD

Jak složité bylo uvést projekt do praxe?

Jako poslední se k nám přidal Petr Baše, který se vrátil do Česka z misí pro Člověka v tísni, a spo-lečně jsme začali hledat prostor a peníze na rozjezd. Také jsme museli najít osvíceného majitele, který by v našem projektu viděl něco víc než jen příjem z pronájmu.

Co dalšího by mu Impact Hub v souvislosti s jeho nemovitostí mohl přinést?

Pomůžeme ji zhodnotit tím, že ji umístíme na mapu Prahy jako adresu, kde se potkávají podnikatelé, chodí sem lidé na akce, prostě kde to žije. Absolvovali jsme desítky schůzek, než jsme potka-li někoho, kdo to pochopil. 

PETR VÍTEK

Spoluzakladatel sítě Impact Hub v ČR. Pracoval v poradenské společnosti Deloitte, působil jako člen správních rad Nadace Vodafone ČR a Amnesty International ČR. Je členem správní rady Na-dace České spořitelny a Nadace Depositum Bonum.

Náš záměr se mu líbil a byl akční, záhy se s námi letěl podívat na Impact Hub v Amsterodamu. Zbývalo ale někde sehnat peníze na depozit, vybavení a rozjezd týmu. Potřebovali jsme zhruba milion korun.

Ten vám nakonec půjčila Nadace České spořitelny, což mi připadá dost neuvěřitelné.

Hodně nám pomohla Klára Gajdušková, která pracovala v České spořitelně a našemu týmu věřila. Umožnila nám odprezentovat projekt vrcholovému managementu banky. Problém byl v tom, že z čistě byznysového pohledu byl tehdy koncept coworkingového hubu v Česku uplně nový, tím pá-dem dosti rizikový. Startup, se kterým nikdo neměl zkušenosti, zkrátka nezapadal do regulí, kte-rými se banka musí řídit. Klára ovšem cítila, že náš záměr souzní s principy, které podporuje Na-dace České spořitelny, a tak nám peníze půjčili tam. Museli jsme osobně ručit směnkami, ale úrok byl jen na úrovni inflace.

 

 

 

 

1550

zhruba tolik členů mají české Impact Huby.

Pořád mi není moc jasné, jak se pronajímání pracovního místa lidem, kteří si nechtějí platit vlastní kancelář, kryje se zaměřením Nadace České spořitelny?

Náš Hub není pouze coworkingový prostor. Síť asi stovky coworkingů, do které patříme, neklade na první místo svého snažení samotný byznys, ale spíše jeho sociální přesah.

Co to přesně znamená?

Věřím, že mnohem zajímavější než považovat byznys za pouhý zdroj obživy, je brát ho jako pro-středek, jak hledat a rozvíjet potenciál lidí, kteří v tom či onom byznysu pracují, a jak být užiteč-nější svému okolí. Je skvělé být svědkem toho, jak se někteří naši členové zabývají smysluplnými projekty a uvažují v širších souvislostech. Když nemyslí jen a pouze na zisk, ale také na zaměst-nance, celý dodavatelský řetězec, klienty, na komunity, ve kterých žijí, a na životní prostředí. Vě-říme, že takto bude vypadat byznys budoucnosti. A vidíme, že na západ od nás již v podnikání dochází ke znatelnému posunu od shareholder modelu k stakeholder modelu.

JEN SE SNAŽÍME O NÁVRAT K HODNOTÁM, NA NICHŽ DŘÍVE FUNGOVALY NAPŘÍKLAD RODINNÉ FIRMY.

Našli bychom někoho takového mezi vašimi klienty?

Hezkým příkladem jsou růžová sdílená kola Rekola, která někdy v počátcích prošla naším akcele-račním programem Social Impact Award, jehož hlavním partnerem je mimomochodem Česká spo-řitelna. Rekola přinesla do Česka jednoduchý bikesharing, protože Vítka Ježka a jeho tým štvalo, že to, co je možné v Nizozemsku a dalších zemích, neumí město Praha řešit. Takže jejich motivací nebyl primárně zisk, to by asi zůstali v IT sektoru, ale ambice Praze a dalším městům přinést ně-co, co řadě lidí zvýší kvalitu života a přinese značné pozitivní environmentální dopady.

Sdílí tu základní vizi sociálního přesahu všechny Impact Huby?

V zásadě ano, ale každý s nimi pracuje trochu jinak. Například v Londýně nebo ve Vídni už Huby spolupracují výhradně s lidmi, kteří naši vizi silně sdílejí. S takzvanými „social enterpreneurs“, tj. podnikateli, jejichž primární motivací je řešit nějaký společenský nebo environmentální problém. My máme záběr širší, v hubu prototypujeme budoucnost podnikání, kde zodpovědnost a smysl jsou důležitými, avšak ne jedinými ingrediencemi. Takže přijímáme za naše členy v podstatě každého, kdo nejedná v rozporu s našimi zásadami. Odmítáme například provozovatele klama-vých pyramidových projektů a další neetické projekty.

Jak tedy onu vizi naplňujete?

Čistě tím, že vytváříme prostředí, ve kterém se jí daří jít svou cestou. Dejme tomu, že k nám při-jde floristka, která si poblíž otevřela krámek. Chce se zapojit do komunity, účastnit se našich akcí nebo využívat akceleračních programů. My jí neřekneme, že ji bohužel nemůžeme přijmout, pro-tože nemá na prvním místě své činnosti záchranu deštných pralesů. Přijmeme ji a budeme doufat, že ji prostředí našeho hubu malinko nasměruje k našemu způsobu přemýšlení. Že ji za několik měsíců napadne, nebo se jí na to někdo zeptá, jestli dává smysl prodávat řezané květiny, které se k nám dováží letadlem z Kolumbie, a začne také prodávat květiny živé. Nebo je aspoň nebude vozit přes půlku zeměkoule. Nebo ji začne zajímat téma Urban Gardening a propojí se s dalšími členy hubu, kteří už v něm působí. Takže nám pořád jde o core business.

Pusťte si spot o Petrovi Vítkovi, který natočila Česká spořitelna.

NOVÝ DRUH DOBROČINNOSTI

Připadá mi to jako jistý druh dobročinnosti, dost odlišný od klasického modelu, kdy si bohatí lidé založí nadaci a dotují ji z peněz, které vydělali jinde, nebo kdy neziskovky fungují z do-tací a grantů. Ve vašem podání jde vlastně o regulérní způsob podnikání?

Ano, je to podnikání. Nejde nám o to, aby naše floristka překopala celý svůj byznys. Jen doufáme, že bude hledat a najde ve svém podnikání něco navíc. Pokud bychom se všichni zamysleli nad tím, jak omezit dopady našeho core businessu na společnost a životní prostředí, posunuli bychom se o obrovský krok kupředu. My jsme v Impact Hubu přesvědčeni, že spoustě lidí je tento způsob uva-žování vlastní. Nikoho tu nehypnotizujeme a neprogramujeme své členy k zodpovědnému podni-kání. Jen poskytujeme prostředí, kde se tato přirozená lidská vlastnost sama od sebe kultivuje. Když se v komunitě podobně naladěných lidí každý den pohybujete, tak prostě taky dostanete od-vahu jít za hranice.

VĚŘÍM, ŽE MNOHEM ZAJÍMAVĚJŠÍ, NEŽ POVAŽOVAT BYZNYS ZA POUHÝ ZDROJ OBŽIVY, JE BRÁT HO JAKO PROSTŘEDEK, JAK HLEDAT A ROZVÍJET POTENCIÁL LIDÍ A BÝT UŽITEČNĚJŠÍ SVÉMU OKOLÍ.

Dobře, ale pořád jsem podnikatel, kterému se to musí v konečném důsledku vyplatit. Neo-hrozí tenhle přístup mou prosperitu?

U nás stále převládá představa, že pokud sociálně podnikám, tak bych neměl hledět na peníze. Ve skutečnosti není důvod, aby byl můj podnik ztrátový. Dejme tomu, že udělám super kavárnu, ve které budou obsluhovat lidé s nějakým hendikepem. Proč by neměla vydělávat, když do ní budou lidé rádi chodit?

Takže filozofie Impact Hubu není jen luxus, který si můžeme dopřávat, protože se nám právě daří, ale cesta k budoucí prosperitě?

Nejenom to. Domnívám se, že je to cesta k řešení velmi závažných problémů dneška. Klimatických změn, sociálních nerovností, epidemického nárůstu depresí a duševních chorob, domácího násilí, krize rodiny. Přitom vlastně nevymýšlíme nic nového. Jen se snažíme o návrat k hodnotám, na nichž dříve fungovaly například rodinné firmy. Takové, které si vážily odkazu svých předků a záleželo jim na tom, co budou předávat dál. Mezi finančními ústavy patří mezi symboly takového přístupu a tradice například právě Česká spořitelna.

Co pro vás vlastně znamená slovo prosperita?

To, že je člověk úspěšný nejenom finančně nebo obchodně, ale zároveň prosperuje jako lidská bytost.

Kdybyste se ocitl v kouzelném obchodě a měl si koupit jednu jedinou věc, co by to bylo?

Možná to zní jako klišé, ale první, co mi proběhlo hlavou, je láska, čímž nemyslím jen vztah partnerů, ale láska jako způsob každodenního života, kdy laskavě mohu přistupovat ke všemu, co dělám, jako třeba pití čaje. Ztotožňuji se tak s myšlenkou Dalajlámy, který prohlásil, že jeho vírou je laskavost. 

A kdybyste tam mohl jednu věc nechat?

Vlastní ego.

IMPACT HUB

Síť coworkingových prostorů v Praze, Brně a Ostravě, která funguje jako součást mezinárodní sítě více než stovky Hubů po celém světě. Impact Hub poskytuje pracovní prostory, pořádá a hostí přes 1000 velkých akcí ročně a realizuje akcelerační programy pro více než 100 startupů nebo společensky prospěšných projektů v partnerství s firmami a dalšími organizacemi sdílejícími filozofii společenské zodpovědnosti. České Impact Huby mají kolem 1550 členů, což tvoří asi třetinu všech uživatelů coworkingových prostor u nás. Impact Hub spravuje tým 85 lidí.

Další příběhy

LÍBÍ SE VÁM PETRŮV NÁHLED NA PODNIKÁNÍ? POŠLETE ODKAZ SVÝM ZNÁMÝM.

Nenašli jste odpovědi na své otázky? 

Neváhejte se nás na cokoli k programu Dokážeme víc zeptat.
Budeme rádi, pokud se s námi podělíte o své postřehy i nápady. 

Podporujeme
#DokazemeVic #SilnejsiSousedstvi #SilnejsiRegiony 

© Česká spořitelna, a.s. Všechna práva vyhrazena. 

Podmínky užívání | Ochrana osobních údajů | Jak využíváme cookies | Webmaster